Alweer een arbeidsconflict, de week begint goed!

‘Verdorie’, denk je. ‘Het is al de vierde keer dat Piet te laat op het werk verschijnt. En ik had hem nog zo gewaarschuwd.’ De daaropvolgende keer loopt de situatie tussen jou en werknemer Piet uit de hand. De spanning op de werkvloer loopt hoog op. Een dag later meldt Piet zich ziek. Hoe is het zover kunnen komen?

Voor veel werkgevers is het een herkenbare situatie. Wat klein begint, kan uitmonden in een slepend probleem binnen het bedrijf. En toch hoeven situaties niet te escaleren. Veel arbeidsconflicten kunnen vermeden worden, door tijdig hierop te anticiperen. Hieronder geven we je een aantal goede tips.

  • Zorg dat je er vroeg bij bent

Vang je de eerste signalen op van een arbeidsconflict? Laat het conflict niet uit de hand lopen, maar zorg dat je er in een vroeg stadium bij bent. Probeer het conflict zo snel mogelijk uit de wereld te helpen. Dit doe je door te praten, opnieuw te praten en nog eens te praten. Luister goed naar je werknemer en probeer samen tot een oplossing te komen.

  • Pak de oorzaak aan

Een arbeidsconflict kan verschillende oorzaken hebben. Vaak hebben deze te maken met een functiewijziging, een gedwongen overplaatsing of een wijziging van het loon. Ga na wat de precieze oorzaak is van het arbeidsconflict met je werknemer en pak deze oorzaak aan.

  • Probeer mediation

Kom je er zelf niet uit met je werknemer? Mediation kan dan een oplossing zijn. Een mediator is een onafhankelijk en professioneel iemand die helpt bij het oplossen van jullie arbeidsconflict. Mediation is vrijwillig, daarom moet ook je werknemer vertrouwen hebben in de mediator.

  • Meld het bij de bedrijfsarts

Heeft je werknemer zich ziek gemeld vanwege het arbeidsconflict? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de bedrijfsarts, uiterlijk binnen zes weken na de ziekmelding.

  • Zorg voor een goede dossiervorming

Het dossier is erg belangrijk! Zorg voor een volledig en goed opgebouwd personeelsdossier over personeelszaken. Leg vast wanneer gesprekken en voorvallen met de werknemer hebben plaatsgevonden. Uit het dossier moet blijken dat je je hebt ingespannen om het arbeidsconflict op te lossen.

Auteur: mr. Roos van den Berkmortel, jurist

Heb je een arbeidsconflict met je werknemer? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Roos

 “Hoi, ik ben Roos. Als jurist schrijf ik graag blogs over juridische ontwikkelingen die voor ondernemers belangrijk zijn. In de praktijk merk ik vaak dat bedrijven, naast goede rechtsbijstand, steeds meer behoefte hebben aan praktisch advies, het liefst op het moment dat er nog niets aan de hand is. Juist die ene juridische tip kan voor een bedrijf een wezenlijk verschil maken. Daarom blijf ik graag meedenken met onze leden, zodat zij kunnen anticiperen op wat komen gaat en hierdoor veilig zaken kunnen doen. Heb je een vraag over deze blog of wil je gewoon een keer sparren? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder.”

– mr. Roos van den Berkmortel, 085 750 10 17, r.vandenberkmortel@rechtsbundel.nl

Geef een antwoord