Per 1 juli 2017 is de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet oftewel de Arbowet in werking getreden. Deze nieuwe wet moet ervoor zorgen dat beroepsziekten en arbeidsgerelateerde klachten zoveel mogelijk worden voorkomen. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en welke acties onderneem jij best als werkgever?

Wat verandert er?
  • Open spreekuur bedrijfsarts

Je werknemer moet de bedrijfsarts kunnen bezoeken voor gezondheidsvragen in relatie tot het werk, ook als er nog geen klachten zijn. Jouw toestemming is hier niet voor nodig.

  • Second opinion

Twijfelt je werknemer aan het advies van de bedrijfsarts? Dan kan op kosten van je bedrijf een second opinion van een andere bedrijfsarts worden gevraagd. Enkel je werknemer kan vragen om een second opinion, jij niet.

  • Vrije toegang werkvloer

De bedrijfsarts moet iedere werkplek kunnen bezoeken, bijvoorbeeld naar aanleiding van het open spreekuur. Komt de bedrijfsarts polshoogte nemen, dat wordt het gebruikelijk uurtarief berekend.

  • Duidelijkere rol preventiemedewerker

Je bedrijf moet minimaal één preventiemedewerker in dienst hebben. Deze moet nauw samenwerken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners. De preventiemedewerker moet hen adviseren over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.

  • Grotere betrokkenheid van werknemers

Je werknemer krijgt via het medezeggenschapsorgaan invloed op de keuze en rol van de preventiemedewerker.

  • Basiscontract arbodienstverlening

Je dient als werkgever alle afspraken tussen jou en de arbodienstverleners vast te leggen in een basiscontract. In dit contract neem je in ieder geval op:

  • dat de bedrijfsarts toegang heeft tot iedere werkplek;
  • op welke manier de arbodienstverlener of bedrijfsarts zijn wettelijke taken kan uitvoeren;
  • hoe de toegang tot de bedrijfsarts is geregeld;
  • hoe het overleg met de preventiemedewerker en de OR zijn geregeld;
  • hoe werknemers gebruik kunnen maken van het recht op second opinion;
  • hoe de klachtenprocedures binnen jouw organisatie werken;
  • hoe de bedrijfsarts omgaat met de meldingsplicht voor beroepsziekten.
En nu dan?

Geen paniek, je hebt als werkgever nog tot 1 juli 2018 de tijd om je organisatie aan te passen aan de eisen van de nieuwe Arbowet. Maak afspraken met de bedrijfsarts, betrek je werknemers bij afspraken met arbodiensten en pas je protocollen aan. Zorg dat je hiermee op tijd bent! Anders loop je het risico dat je een boete krijgt van de Inspectie SZW.

Auteur: mr. Roos van den Berkmortel, jurist

Heb je nog vragen of wil je weten wat de wijzigingen betekenen voor jouw organisatie? Wij helpen je graag verder, neem gerust contact met ons op.

Roos

 “Hoi, ik ben Roos. Als jurist schrijf ik graag blogs over juridische ontwikkelingen die voor ondernemers belangrijk zijn. In de praktijk merk ik vaak dat bedrijven, naast goede rechtsbijstand, steeds meer behoefte hebben aan praktisch advies, het liefst op het moment dat er nog niets aan de hand is. Juist die ene juridische tip kan voor een bedrijf een wezenlijk verschil maken. Daarom blijf ik graag meedenken met onze leden, zodat zij kunnen anticiperen op wat komen gaat en hierdoor veilig zaken kunnen doen. Heb je een vraag over deze blog of wil je gewoon een keer sparren? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder.”

– mr. Roos van den Berkmortel, 085 750 10 17, r.vandenberkmortel@rechtsbundel.nl

Geef een antwoord